Historien om Peugeot

1810

Starten på 200 års innovation for Peugeot

/image/17/0/c5-moulin-a-cafe.img.83170.jpg

Jean-Pierre Peugeot, født i 1743, fører som den første Peugeot familien ind på industriens vej. Han starter et væveri og efterlader ved sin død et farveri, en oliemølle og en kornmølle.

I 1810 grundlægger Jean-Pierres to sønner, Jean-Pierre II og Jean-Frédéric, virksomheden Peugeot Frères. Kornmøllen, der ejedes af Jean-Frédéric, blev omdannet til et stålstøberi. Ud over den velkendte kaffemølle, der kom til i 1840, udviklede den innovative Peugeot familie konstant deres industrielle aktiviteter. De producerede alt fra savklinger til fjedre og paraplystativer.

Mere end 200 år senere er navnet Peugeot stadig synonymt med innovation og alsidighed. Innovationen kommer til udtryk gennem introduktionen af el-biler og hybridmotorer i form af Peugeot iOn der blev lanceret i 2010 og 3008 HYbrid4 i 2012. Alsidigheden ser man på de aktiviteter, Peugeot har ud over bilproduktion: Peugeot scootere, Peugeot cykler samt Peugeot peberkværne er bannerførere for franske kvalitetsprodukter i hele verden.

1889

Armand Peugeots vision om franske automobiler

/image/17/1/serpollet-1889.img.83171.jpg

Med den visionære Armand Peugeot som initiativtager præsenterer Peugeot i 1889 sit første motordrevne køretøj under navnet Serpollet-Peugeot - et 3-hjulet dampdrevet køretøj produceret i samarbejde med Léon Serpollet. I 1890 gik Armand Peugeot bort fra damp som drivmiddel til fordel for benzin og producerede Peugeots første benzindrevne 4-hjulede køretøj, Type 2 modellen, der var forsynet med en Daimler motor.  

 Fra damp til benzin, fra styr til rat, fra hjul til dæk. Takket være det industrielle samarbejde med Serpollet, Daimler, Michelin, har Armand Peugeot kunnet få fuldt udbytte af alle datidens teknologiske innovationer. 

 Partnerskaber med andre virksomheder har været et gennemgående træk for Peugeot gennem alle årene, og har medvirket til at gøre Peugeot til en af de mest betydningsfulde bilproducenter på verdensplan i løbet af de sidste 10 år. Samarbejdet med Ford og BMW har gjort det muligt at producere højtydende motorer med lav CO2 emission, f.eks. HDi dieselmotoren med partikelfilter og THP og VTI benzinmotorerne, som er meget skånsomme for miljøet. I dag fortsætter Peugeot med at erobre nye markeder over hele verden via samarbejdet med den kinesiske bilproducent Dongfeng og Changan. Peugeot forbliver således tro overfor Armand Peugeots ånd, når det gælder erobring af nye markeder og industrielt samarbejde

1929

Peugeot 201 og overgangen til bilindustrien

/image/17/2/201-1929.img.83172.jpg

I 1929 lancerede Peugeot en 6 CV model, der fik navnet 201. Dette var den første Peugeot model, der fik den modelbetegnelse bestående af 3 cifre med et 0 i midten, som stadig anvendes i dag. 201’eren, der blev serieproduceret på fabrikken i Sochaux-Montbéliard, markerer overgangen fra håndværk til bilindustri for Peugeot. 201’eren var en stor succes og blev udgangspunktet for oprettelsen af den første modelprogram med 301, lanceret i 1932, som den næste i rækken, efterfulgt af 401 og 601, der blev lanceret i 1934. Nogle år inden 2. verdenskrigs udbrud afløstes 401, 301 og 201 af henholdsvis 402 i 1935, af 302 i 1936 og af 202 i 1938.

De 3-cifrede modelbetegnelser med et 0 i midten, et bredt modelprogram og hurtig fornyelse af modelprogrammet, for til stadighed at leve op til kundernes forventninger. Dette har siden 1930’erne været Peugeots 3 grundpiller.

I 2011 indeholder Peugeots modelprogram 201’erens efterfølgere, Peugeot 206+ og Peugeot 207, som i foråret 2012 afløses af Peugeot 208. Peugeot 208 tilhører « 8. generation » og kommer til at stå side om side med de allerede lancerede modeller, 308, 308 SW, 308 CC, 508, 508 SW.

Ved lanceringen af 1007 føjede Peugeot et ekstra nul til modelnavnet, som betegnelse for særlige modeller, f.eks. SUV modellen 4007, crossover modellen 3008 og MPV modellen 5008. I 2012 sender Peugeot to nye innovative hybridbiler på markedet med henholdsvis et og to nuller i modelbetegnelsen, nemlig 508 RXH og 3008 HYbrid4

1953

Lancering af den første scooter Peugeot S55

/image/17/3/c38-scooter.img.83173.jpg

Siden 1882 lanceringen af Peugeots første cykel, væltepeteren ”Grand Bi”, der kendes på sit kæmpe forhjul og det lille baghjul, har en lang række ”to-hjulere” af mærket Peugeot set dagens lys, bl.a. tandemcykler, trehjulede cykler, sportscykler, motorcykler, knallerter og scootere.

Peugeot Scooters, der i 113 år har været en af Europas førende inden for transportmidler til bytrafikken, kan prale af titlen som verdens ældste producent af to-hjulede køretøjer.
Eventyret begyndte på Beaulieu fabrikken i Franche-Comté, der siden 1898 har produceret en lang række motorcykler med stor succes. Den første Peugeot scooter, S55, blev lanceret i 1953. På knallertmarkedet havde Peugeot i 1974 en salgsrekord med 550.000 solgte knallerter, herunder den legendariske Peugeot 103, som i 2011 kunne fejre 40 års jubilæum. Peugeot har sat stort præg på markedet for 2-hjulede motorkøretøjer og udvider fortsat sit modelprogram med mange innovative produkter, f.eks. lanceres SC/SX på 80 cm3 - den første scooter med plaststel - i 1982, den første elektriske scooter, Scoot’Elec, lanceredes i 1995, Elystar - den første scooter med ABS bremser – kom frem i 2002, og i 2006 introducerede man, med inspiration fra bilernes verden, GT scooterne Satelis og Geopolis på mellem 125 og 500 cm3.

I 2010 skiftede Peugeot Motocycles navn til Peugeot Scooters og begyndte at markedsføre sine produkter i Kina. I 2011 revolutionerede Peugeot Scooters endnu en gang bytrafikken med lanceringen af scooteren e-Vivacity, en ny generation 100 % elektrisk scooter, og præsenterer som en verdenspremiere ved den 69. internationale MC-udstilling i Milano, sin kommende 3-hjulede scooter Peugeot Metropolis Project 400i. Disse to nyheder fuldender et stort modelprogram på 20 modeller på mellem 50 og 500 cm3.

1962

Fra 404 Cabriolet til RCZ – Elegant Peugeot design

/image/17/4/c40-404-cabriolet.img.83174.jpg

Peugeot var den første bilproducent, der lancerede en serieproduceret coupé-cabriolet. I 1934 lancerede Peugeot 401 og 601 Eclipse med sammenfoldeligt metaltag efter ide fra designeren Georges Paulins. Efter 2. verdenskrig fortsatte Peugeot sin tradition for fremstilling af coupé’er og cabriolet’er. 203 cabriolet lanceredes på biludstillingen i Paris i 1951, og 404 coupé og cabriolet blev lanceret i 1962. 404 Cabriolet, der er tegnet af Pininfarina, er blandt de smukkeste franske biler fra 60’erne, og den er i dag stadig meget eftertragtet samlerobjekt.

I 2011 fortsætter Peugeot succesen med 207 CC, 308 CC og selvfølgelig Peugeot RCZ, som blev lanceret i foråret 2010. Siden introduktionen er sportscoupéen RCZ blevet solgt i mere end 30.000 eksemplarer i Europa, og den markedsføres i 80 lande over hele verden.

1977

Peugeot vinder sin tiende Tour de France

/image/16/9/fahrrad-ndp.83169.png

I 1977 vinder Peugeot sin 10. og sidste sejr i cykelløbet Tour de France, som sponsor for Bernard Thévenet. Denne sejrsrekord, der hidtil ikke er overgået af andre, gør Peugeot til en legende inden for cykelsportens verden. En legende, som Peugeot har bidraget til siden 1886, da Armand Peugeot satte gang i serieproduktionen af væltepeteren ”Grand Bi” og cykler med kædetransmission. I 1904 vandt Peugeot sin første Tour de France sejr med Louis Trousselier i sadlen og dannede dermed historie i et af de største landevejsløb i verden.

I 2011 lancerede Cycles Peugeot modellen LEGEND, en moderne udgave af de legendariske modeller, der sikrede sejren i Tour de France.
Peugeot Cycles henter referencer fra cyklens historie og overfører dem til fremtiden. Peugeot Cycles forfører med nye innovative moderne bycykler, især med sine nye modeller ALLURE og RS. Med lanceringen af den elektriske cykel E-bike er cyklen kommet i centrum for Peugeots miljømæssige engagement. Cyklen udtrykker også Peugeots nye designstil. Med modellen DESIGN LAB og lanceringen af den innovative cykel DL121 i en limited edition, beviser Peugeot Cycles, at man skabe cykler til fremtiden, samtidig med at man henter referencer fra cyklens historie.

1983

Peugeot 205 - et magisk tal

/image/17/5/205-gentry-e01.img.83175.jpg

I 1983 lancerede Peugeot 205’eren og siden fulgte den legendariske 205 GTI i 1984. 205 Turbo 16 skaffede Peugeot to verdensmesterskabstitler i rally i 1985 og 1986. Peugeot 205 blev produceret i mere end 5 millioner eksemplarer. Efterfølgeren, Peugeot 206, der blev lanceret i 1998, slår denne rekord med en produktion på mere end 6,5 millioner eksemplarer.

205’erens og 206’erens kommercielle succes gjorde det muligt for Peugeot at udvikle en international strategi for sine industrielle aktiviteter. I 1998 underskrev Peugeot en aftale med delstaten Rio de Janeiro i Brasilien om at bygge en fabrik i Porto Real, og de første 206’ere forlod fabrikken i december 2010. Peugeot 207, der blev lanceret i 2006, har været den mest solgte bil i Europa siden 2007.

2-seriens succes fortsætter i 2012 med lanceringen af den nye Peugeot 208. 208, som er efterfølgeren til de glorværdige modeller (205, 206, 207), markerer imidlertid en fornyelse af Peugeots små bybiler. 208 indeholder den nye Peugeot generations stiltræk: ny front med flydende kølergitter, optimeret førerplads med moderne touch screen og begrænset CO2 emission (87 g/km CO2 emission for en dieselmotor og 99g/km for en benzinmotor). 208 har alle de egenskaber, der skal til for at blive et magisk tal, som sin forgænger.

1999

Peugeot engagerer sig i miljøbeskyttelse

/image/17/6/peugeot-308-2015-060-en.img.83176.jpg

I 1999 lanceredes Peugeot 607 med HDi motor og partikelfilter. Dette var en verdenspremiere. Partikelfilteret er et selvrensende system, som reducerer udledningen af sodpartikler fra dieselmotoren med 99,9 %. Siden er en stor del af Peugeots HDi motorer blevet forsynet med et partikelfilter. Det øger HDi teknologiens fordele og sikrer bedre beskyttelse af miljøet.

Samme år iværksatte Peugeot et skovrejsningsprojekt i Brasilien i samarbejde med Frankrigs Skov- og Naturstyrelse og en fransk-brasiliansk NGO. Projektet har til formål at bekæmpe drivhuseffekten, og har efter 10 år vist sig at være en stor succes. Der er genplantet over 2 millioner træer og området lagrer 111.000 netto tons CO2.

I dag fortsætter Peugeot med anvende innovative løsninger til begrænsning af CO2 emissionen. I 2011 lancerede Peugeot e-HDi** micro-hybrid teknologien med et Stop & Start* system af nyeste generation. Efter Peugeot 508, vil også 308, Partner Tepee, 3008 og 5008 få denne teknologi, og inden 2012 vil 30 % af Peugeots HDi modeller være forsynet med e-HDi micro-hybrid teknologien. Peugeot har sat sig det ambitiøse mål, at der skal være 1 million e-HDi biler på markedet inden 2013.


*Stop&Start: Automatisk stop og start af motoren.
**e-HDi teknologien reducerer brændstofforbruget med 15 % i tæt bytrafik i forhold til en almindelig bil, og starten er 40 % hurtigere end på en bil med et forstærket startersystem.

2009

Historisk dobbeltsejr for Peugeot i Le Mans

/image/17/7/908-2007-003.img.83177.jpg

I 2009 gjorde Peugeot Sport sig bemærket med en historisk dobbeltsejr i Le Mans med 908 HDi FAP. Denne triumf kan ses som en belønning for Peugeots passionerede forhold til motorsport: rally, rally-raid, baneløb og udholdenhedsløb.

I 1985 og 1986 blev Peugeot verdensmestre i rally med 205 Turbo 16. Peugeot vandt Paris-Dakar i 1987 og 1988 med 205 T16, og siden i 1989 og 1990 med 405 T16.

I november 2011 vandt Peugeot endnu en gang mesterskabet i ILMC med 908 HDi FAP og hjemhentede en fantastisk dobbeltsejr i Zhuhai i Kina. Peugeot gør sig fortsat gældende i motorsporten og overfører mange innovative løsninger fra motorsporten til de serieproducerede modeller, hvilket i sidste ende gør kunderne til de store vindere.

Peugeot engagerer sig også i fodbold, golf, tennis og rugby. I sin egenskab af grundlægger af FC Sochaux-Montbéliard i 1928 og eneste aktionær vandt Peugeot det franske fodboldmesterskab i 1935 og 1938, og triumferede i Coupe de France i 1937 og 2007.
Peugeot har været sponsor for golfmesterskabet Peugeot French Open i 14 år, og ind til 2003 officiel partner i Lancôme Trophy. I 2010 lanceres Peugeot RCZ Cup.

I 1989 blev Peugeot officiel samarbejdspartner og transportleverandør ved French Tennis Open. I 1989 lancerede Peugeot specialserien Roland-Garros på basis af 205 hatchback, og senere kom 207 CC og den nuværende 308 CC også i en Roland-Garros udgave.
I november 2011, hvor Peugeot havde sponseret rugbyholdet Stade Toulousain i 15 år, lanceres en limited edition 207 Stade Toulousain.

2010

Peugeots 200 års jubilæum

/image/17/8/logopeugeot-v-rvb.83178.png

I anledning af Peugeots 200 års jubilæum i 2010 gennemgik løve-logoet en fornyelse. Peugeots designere skabte et mere enkelt og dynamisk logo, hvor løven fik en ny positur og antydningen af at være i bevægelse. Den nye løve lever fuldstændigt op til Peugeots nye slogan « Motion & Emotion »! I forbindelse med 200 års jubilæet kastede Peugeot sig ud i fremtiden. Ved biludstillingen i Geneve i 2010 præsenterede man konceptbilen EX1, en 100 % elektrisk model, som slår flere verdensrekorder i acceleration med stående start.

For at fejre sit 200 års jubilæum lancerede Peugeot også den eksklusive coupé RCZ og den innovative 100 % elektriske bybil Peugeot iOn. Peugeot styrker sin stilling på verdensmarkedet med lanceringen af 408 i Kina og Latinamerika samt Hoggar i Brasilien.

Peugeot har ikke alene udvidet sit modelprogram, men også udbuddet af serviceydelser. I 2010 introducerede man Mu By Peugeot, som gør det muligt at leje biler, scootere, cykler og tilbehør på uge- eller weekendbasis i alle de største europæiske byer.

Med 200 års historie og innovative løsninger i ryggen, bringer Peugeot bilen ind i fremtiden og løfter de miljømæssige udfordringer. Efter en veloverstået lancering af den eksklusive 508 sedan i 2011, forbereder Peugeot sig på nye udfordringer i 2012 med lanceringen af 208, 3008 HYbrid4, 508 RXH og 4008.