/image/26/3/peugeot308gt-base-roulante-01.9263.jpg

HDI SKOLEN

Gennem årtier har Peugeot arbejdet til gavn for miljøet. Vi er pionerer i kampen om at reducere både brændstofforbrug og CO2-udslip. Med udviklingen af HDi-dieselteknologien tog Peugeot et stort skridt. Af alle motorteknologier udnytter HDi-dieselmotorerne nemlig brændstoffet bedst og udleder derfor også mindst CO2.

VERDENSMESTRE I DIESELMOTORER
Peugeot er verdens største producent af dieselmotorer med HDi-teknologi og har siden 1998 solgt mere end 8.600.000 biler med HDi-dieselmotor. Og resultatet kan rent faktisk måles: Fra 2006 frem til 2009 var Peugeot det bilmærke, som udledte mindst CO2 pr. km. Hele Peugeots brede modelprogram udledte kun 133,6 g/km i gennemsnit mod 146 g/km for alle solgte biler i EU. Samtidig er køreoplevelsen i top. Peugeots HDi-modeller er støjsvage, momentstærke, har høj ydelse og dynamiske køreegenskaber.

REN LUFT
Partikeludslip fra udstødningen er en forureningskilde, som kan skade helbredet. Derfor udviklede Peugeot verdens første partikelfilterteknologi (FAP), som effektivt fjerner 99,9 % af partiklerne fra de i forvejen miljøvenlige HDi-dieselmotorer.

Allerede i 1999 introducerede Peugeot filterteknologien i de første modeller og har siden solgt mere end 3.000.000 biler med den effektive partikelfilter-teknologi. I Danmark fås alle Peugeot-personbiler med HDi-motor med FAP-filterteknologi til gavn for vores miljø og luftkvalitet.

BRUG DIN HDi RIGTIGT, OG SPAR PENGE
Med Peugeots udvikling af HDi-motoren har teknologien gjort dieselmotoren til det oplagte alternativ til den traditionelle benzinmotor.

Flere og flere private og virksomheder vælger at købe en dieselbil. Det skyldes først og fremmest den fornemme brændstoføkonomi og det lave CO2-udslip, samtidig med at de gode køreegenskaber bevares.

Der kan klemmes utrolig mange kilometer ud af en liter diesel, så der er mange penge at spare. I denne forbindelse er det værd at huske, at en dieselbil ikke skal køres på samme måde som en benzinbil. Det kræver en lille smule tilvænning, men giver nye gode oplevelser. Her får du et par gode råd med på vejen.

Hold omdrejningerne nede – det er dér, momentet ligger.

ET SPØRGSMÅL OM MOMENT
En traditionel HDi-dieselmotor kræver ikke de samme omdrejninger som en benzinmotor for at yde sit bedste. Derfor handler det om at udnytte den råstyrke, der ligger i dieselmotorens store moment.

En benzinmotor har sit maksimale drejningsmoment helt oppe ved 3.000-4.000 omdrejninger. Til sammenligning ligger en dieselmotors maksimale omdrejningsmoment allerede ved 1.500-2.500 omdrejninger. Det er her, at råstyrken og alle musklerne er til stede. Derfor behøver du ikke at skulle ”holde dampen oppe” med et højt speedertryk som i en benzinmotor – styrken er der bare...

Undgå nedgearinger – der er råstyrke nok til at overhale hurtigt og sikkert.

6 GYLDNE DIESELRÅD

For at du kan få mest ud af din HDi-motor, har vi sammensat 6 gode råd, der er værd at følge.

OMDREJNINGSTAL

Kør mellem 1.500 og 2.500 omdrejninger med en let fod på speederen. Så er HDi-motoren billig i drift, du får stor trækkraft og har stadig kraftoverskud.

MOTORVEJ

Med konstant hastighed på omkring 110-130 km/t forbruger HDi-motoren utrolig lidt brændstof.

OVERHALING

Du behøver ikke at geare ned for at overhale. Der er rigeligt kraftoverskud til stede for at accelerere. Som oftest er et let tryk på speederen nok til at overhale hurtigt og sikkert.

BYKØRSEL

Undlad at køre bilen ud i gearene. Skift gear ved 1.500-2.000 omdrejninger – så bliver du i det omdrejningsområde, hvor motoren har størst trækkraft og bedst økonomi.

OP AD BAKKE

Undlad at geare ned. En HDi-motor kan klare selv stejle stigninger – også selvom du trækker rundt på en trailer eller campingvogn.

BRÆNDSTOF

Brug altid rigtig diesel. Fyringsolie eller industridiesel kan være til skade for HDi-motorens avancerede komponenter og indeholder ikke de additiver, der skal til for at holde motoren i topform. Ligeledes kan vand og urenheder fra en privattank ødelægge din motor. Brændstofkvalitetskrav EN590.

PARTIKELFILTER - FOR MILJØETS SKYLD

Har du en Peugeot HDi med FAP, er nedenstående brugerråd gode at huske.

Du kan indimellem opleve, at kontrollampen for tilsodet partikelfilter lyser, mens motoren kører. Det er tegn på, at partikelfilteret er ved at blive tilsodet, fx på grund af længere tids kørsel i bytrafik ved lav hastighed og lange køer m.v.

For at rense filteret anbefaler vi, at du hurtigst muligt (når trafikforholdene tillader det) kører 60 km/t eller mere i mindst fem minutter, indtil kontrollampen slukker. Kontakt et Peugeot-værksted, hvis kontrollampen bliver ved med at lyse.

Bemærk! Når bilen i længere tid har kørt med meget lav hastighed eller i tomgang, kan der være vanddamp ved udstødningen, når bilen accelererer. Det er ufarligt for bilen og miljøet.