BRÆNDSTOFFORBRUG OG EFFEKTIVITET

base

LANGSIGTET MILJØSTRATEGI

Peugeot har gennem årtier arbejdet til gavn for miljøet. Vi er pionerer i kampen om at reducere både brændstofforbrug og CO2-udslip.
Peugeots langsigtede miljøstrategi betyder for forbrændingsmotorernes vedkommende en konstant optimering: større udnyttelse og dermed mindre forurening, Stop&Start, downsizing etc. Et eksempel herpå er lanceringen af de nye Pure-Tech benzinmotorer og det teknologiske spring, som BlueHDi-motorerne repræsenterer.

RENT LUFT

Partikeludslip fra udstødningen er en forureningskilde, som kan skade helbredet. Derfor udviklede Peugeot verdens første partikelfilterteknologi (FAP), som fjerner 99,9 % af partiklerne. Partikelfilteret blev introduceret allerede i 1999 og er siden blevet forfinet, så det nu findes i en tredje generation i alle Peugeot-modeller med dieselmotor. Peugeots partikelfilterteknologi udvikles konstant og en helt ny fjerde generation af partikelfilteret vil blive lanceret i nær fremtid.

BlueHDi MOTORER

I Peugeots BlueHDi dieselmotorer kombineres partikelfilter-teknologien med en SCR katalysator. Denne kombination og brugen af Ad Blue reducerer udledningen af NOx med op til 90 % og eliminerer samtidig op til 99,9 % af partiklerne – som et yderligere plus forbedres brændstoføkonomien med op til 4 % (i forhold til Euro 5 motorerne). Alle BlueHDi-motorerne har Stop&Start system med forstærket starter.
BlueHDi-teknologien opfylder Euro 6 normen og vil gradvist blive introduceret på alle mærkets dieselmodeller.

Partikelfilter og SCR

PureTech MOTORER

PEUGEOT har lanceret sin nye serie af 3-cylindrede PureTech motorer, der alle er baseret på effektivitet og moderne teknologi.

Her er tale om nye, lettere og mere kompakte benzinmotorer, der netop pga. lavere vægt og mindre størrelse er mere energieffektive. Vi har også optimeret brændstofforbruget og reduceret friktion - yderligere to vigtige faktorer bag den imponerende præstation.

PureTech motorerne giver køreglæde selv ved lave omdrejninger. Med et maksimalt drejningsmoment på 230 Nm ved 1750 o/min. på den stærkeste model, tilbydes det mest optimale forhold mellem hastighed og højt output.

Men selv om ydelserne er imponerende, er disse nye motorer også økonomiske med en reduktion i brændstofforbrug og CO2-udslippet med op til 25% sammenlignet med en 4-cylindret motor med samme effekt.
Det var en PureTech-motor, som Peugeot 308 havde under motorhjelmen, da den satte verdensrekord for, hvor langt det er muligt at køre på en enkelt tank.

LAVESTE CO2-UDSLIP I EUROPA

Resultatet af Peugeots miljøstrategi kan rent faktisk måles: Peugeot er det bilmærke i Europa, som udleder mindst CO2 pr. km. Hele Peugeots modelprogram udledte i gennemsnit kun 104 g CO2 pr. km i 2016, og Peugeot er således godt på vej til at nå EUs mål om 95 g/km inden 2020.

BRÆNDSTOFFORBRUG

PSA Groupe giver nu sine kunder mulighed for at få adgang til en uafhængig og certificeret måling af brændstofforbruget under kørsel i virkeligheden.
Gruppen har indgået et samarbejde med NGO’en Transport & Environment* (Europæisk Sammenslutning for Transport og Miljø) og sammenslutningen France Nature Environnement** (Frankrig Natur Miljø). Sammen har de fastlagt en protokol til måling af brændstofforbruget under kørsel i virkeligheden, og protokollen er godkendt af certificeringsselskabet Bureau Veritas***.

Protokollen fastlægger målinger af bilers reelle brændstofforbrug under kørsel ad en 92,3 km lang rute gennem byområde samt på landevej og motorvej. Målingerne er gennemført med passagerer og bagage, mens forskelligt udstyr som aircondition og sædevarme har været aktiveret, for netop at opnå et brændstofforbrug, der i højere grad afspejler kundernes virkelighed.
Dette tiltag er et udtryk for PSA koncernens ønske om at udvise åbenhed og transparens over for sine kunder.

MÅLTE MODELLER

Testet model Forbrug ved kørsel
108 Active 1.2 PureTech 82, 5 Speed Manual, 15" standard dæk 6,1 L / 100 km
208 Active 1.6 BlueHDi 100, 5 Speed Manual, 16" VLRR* dæk 4,7 L / 100 km
208 Active 1.6 BlueHDi 100 S&S, 5 Speed Manual, 16" ULRR** dæk 4,7 L / 100 km
2008 Active 1.6 BlueHDi 100, 5 Speed Manual, 16" VLRR* dæk 5,1 L / 100 km
2008 Active 1.6 BlueHDi 120 S&S, 6 Speed Manual, 16" VLRR* dæk 5,2 L / 100 km
2008 Allure 1.2 PureTech 82, 5 Speed Manual, 16" VLRR* dæk 6,4 L / 100 km
2008 Active 1.2 PureTech 110 S&S, EAT6, 16" VLRR* dæk 7,1 L / 100 km
308 Allure 1.6 BlueHDi 120 S&S, 6 Speed Manual, 16" ULRR** dæk 4,9 L / 100 km
308 Active 1.2 PureTech 130 S&S, 6 Speed Manual, 16" VLRR* dæk 6,6 L / 100 km
308 Allure 1.2 PureTech 110 S&S, 5 Speed Manual, 16" ULRR** dæk 6,3 L / 100 km
3008 Allure 1.6 BlueHDi 120 S&S, 6 Speed Manual, 17" VLRR* dæk 6,1 L / 100 km
3008 Active 1.2 PureTech 130 S&S, 6 Speed Manual, 17" ULRR** dæk 7,6 L / 100 km
508 Allure 2.0 BlueHDi 180 S&S, EAT6, 17" ULRR** dæk 6,3 L / 100 km
Partner Tepee Active 1.6 BlueHDi 100, 5 Speed Manual, 15" VLRR* dæk 6,1 L / 100 km

* Very Low Rolling Resistance dæk
** Ultra Low Rolling Resistance dæk

TRANSPORT & ENVIRONMENT
(TRANSPORT & MILJØ)


TRANSPORT & ENVIRONMENT er en europæisk paraply for NGO’er, der arbejder inden for transport og miljø til fremme af bæredygtig transport i Europa.

Læs mere om TRANSPORT & ENVIRONMENT

BUREAU VERITAS

BUREAU VERITAS er et verdensomspændende selskab til inspektion, certificering og laboratorieforsøg.

Læs mere om BUREAU VERITAS

* Verdensomspændende selskab til inspektion, certificering og laboratorieforsøg
** Europæisk miljøforening specialiseret i fastlæggelsen af en bæredygtig transportpolitik
*** Fransk sammenslutning af natur- og miljøbeskyttelsesforeninger

KØR GRØNNERE

Hvor langt en bil kører på literen, afhænger ikke kun af bilens motor, men også af føreren bag rattet. Det er med andre ord især bilistens kørestil, der påvirker brændstofforbruget, men også faktorer som vejforhold, vejret og elektrisk udstyr spiller en rolle. Nogle vil kunne køre ligeså langt på literen som det officielle EU normtal eller længere, og for andre vil det ikke være muligt.

Vi har samlet nogle tips til en mere brændstoføkonomisk kørsel:

  • Brems med motoren
    Indsprøjtningen af brændstof afbrydes fuldstændig på nyere biler, hvis du slipper speederen og holder bilen i gear. Her kan du altså spare brændstof, hvis du skal ned i hastighed mod et lyskryds eller et sving.
    Husk at vise bilerne bagved, at du bremser ved at røre let på bremsen med foden, så bremselyset aktiveres.

  • Kør i et så højt gear som muligt
    Vælg 5. gear frem for 3. gear, når du for eksempel kører bykørsel. Moderne biler kan nemlig sagtens tåle at køre i 5. gear allerede ved 50 kilometer i timen.

  • Kom hurtigt op i den ønskede hastighed
    1. gear bør du kun bruge til at rulle bilen i gang, og du kan sagtens springe et gear over ved at skifte fra 2. til 4. eller 3. til 5. gear.
    Det kan desuden være en god idé at bruge fartpiloten, da man her også kan spare på brændstoffet.

  • Følg med i trafikken
    Afpas farten, når du nærmer dig et lyskryds – for eksempel ved at bremse med motoren i stedet for bremsen. Det koster nemlig brændstof at komme op i fart igen.

  • Spar på strømmen
    Sluk din elbagrude, sædevarmer og andre ting, der kører på strøm. Mange tændte apparater øger benzin- eller dieselforbruget.

  • Kør ikke for hurtigt
    Luftmodstand koster brændstof, og jo hurtigere du kører, desto mere luftmodstand er der. For eksempel bruger man op til 20 procent mere benzin på at køre 130 i forhold til 110 kilometer i timen.

  • Brug brændstofmåleren
    En brændstofmåler kan både vise dit aktuelle brændstofforbrug, og hvor meget brændstof du har brugt på hele turen.
    Hvis din bil har brændstofmåler, så brug den til de ture, du kører tit – for eksempel til og fra arbejde. Konkurrér med dig selv om at bruge mindst muligt brændstof.

  • Spar på din aircondition
    Er klimaanlægget tændt, bruger du op til 15 procent mere benzin eller diesel. Du kan altså spare meget brændstof, hvis du kun bruger ventilationssystemet.

  • Tøm bagagerummet
    Har du bagage liggende i bilen, som ikke er nødvendigt, så hiv det ud, inden du kører af sted. 100 kilo ekstra vægt i bilen øger brændstofforbruget med cirka 4 procent.

  • Afmontér tagbagagebærer og tagboks
    En tagboks kan øge benzin- eller dieselforbruget med op til 15 procent og en tagbagagebærer med cirka 2 procent. Tag dem derfor af, når du alligevel ikke har brug for dem.

  • Tjek dæktrykket
    Det koster ekstra at køre med for lavt dæktryk. Hvis dine dæk mangler 20 procent luft, stiger brændstofforbruget med 5 til 10 procent. Tjek derfor jævnligt dæktrykket, og fyld luft på, hvis det er for lavt.