TRANSPORT & ENVIRONMENT
(TRANSPORT & MILJØ)
TRANSPORT & ENVIRONMENT er en europæisk paraply for NGO’er, der arbejder inden for transport og miljø til fremme af bæredygtig transport i Europa.
Læs mere om TRANSPORT & ENVIRONMENT
Peugeot har gennem årtier arbejdet til gavn for miljøet. Vi er pionerer i kampen om at reducere både brændstofforbrug og CO2-udslip.
Peugeots langsigtede miljøstrategi betyder for forbrændingsmotorernes vedkommende en konstant optimering: større udnyttelse og dermed mindre forurening, Stop&Start, downsizing etc. Et eksempel herpå er lanceringen af de nye Pure-Tech benzinmotorer og det teknologiske spring, som BlueHDi-motorerne repræsenterer.
Partikeludslip fra udstødningen er en forureningskilde, som kan skade helbredet. Derfor udviklede Peugeot verdens første partikelfilterteknologi (FAP), som fjerner 99,9 % af partiklerne. Partikelfilteret blev introduceret allerede i 1999 og er siden blevet forfinet, så det nu findes i en tredje generation i alle Peugeot-modeller med dieselmotor. Peugeots partikelfilterteknologi udvikles konstant og en helt ny fjerde generation af partikelfilteret vil blive lanceret i nær fremtid.
I Peugeots BlueHDi dieselmotorer kombineres partikelfilter-teknologien med en SCR katalysator. Denne kombination og brugen af Ad Blue reducerer udledningen af NOx med op til 90 % og eliminerer samtidig op til 99,9 % af partiklerne – som et yderligere plus forbedres brændstoføkonomien med op til 4 % (i forhold til Euro 5 motorerne). Alle BlueHDi-motorerne har Stop&Start system med forstærket starter.
BlueHDi-teknologien opfylder Euro 6 normen og vil gradvist blive introduceret på alle mærkets dieselmodeller.
Partikelfilter og SCR
Resultatet af Peugeots miljøstrategi kan rent faktisk måles: Peugeot er det bilmærke i Europa, som udleder mindst CO2 pr. km. Hele Peugeots modelprogram udledte i gennemsnit kun 104 g CO2 pr. km i 2016, og Peugeot er således godt på vej til at nå EUs mål om 95 g/km inden 2020.
PSA Groupe giver nu sine kunder mulighed for at få adgang til en uafhængig og certificeret måling af brændstofforbruget under kørsel i virkeligheden.
Gruppen har indgået et samarbejde med NGO’en Transport & Environment* (Europæisk Sammenslutning for Transport og Miljø) og sammenslutningen France Nature Environnement** (Frankrig Natur Miljø). Sammen har de fastlagt en protokol til måling af brændstofforbruget under kørsel i virkeligheden, og protokollen er godkendt af certificeringsselskabet Bureau Veritas***.
Protokollen fastlægger målinger af bilers reelle brændstofforbrug under kørsel ad en 92,3 km lang rute gennem byområde samt på landevej og motorvej. Målingerne er gennemført med passagerer og bagage, mens forskelligt udstyr som aircondition og sædevarme har været aktiveret, for netop at opnå et brændstofforbrug, der i højere grad afspejler kundernes virkelighed.
Dette tiltag er et udtryk for PSA koncernens ønske om at udvise åbenhed og transparens over for sine kunder.
Testet model | Forbrug ved kørsel |
108 Active 1.2 PureTech 82, 5 Speed Manual, 15" standard dæk | 6,1 L / 100 km |
208 Active 1.6 BlueHDi 100, 5 Speed Manual, 16" VLRR* dæk | 4,7 L / 100 km |
208 Active 1.6 BlueHDi 100 S&S, 5 Speed Manual, 16" ULRR** dæk | 4,7 L / 100 km |
2008 Active 1.6 BlueHDi 100, 5 Speed Manual, 16" VLRR* dæk | 5,1 L / 100 km |
2008 Active 1.6 BlueHDi 120 S&S, 6 Speed Manual, 16" VLRR* dæk | 5,2 L / 100 km |
2008 Allure 1.2 PureTech 82, 5 Speed Manual, 16" VLRR* dæk | 6,4 L / 100 km |
2008 Active 1.2 PureTech 110 S&S, EAT6, 16" VLRR* dæk | 7,1 L / 100 km |
308 Allure 1.6 BlueHDi 120 S&S, 6 Speed Manual, 16" ULRR** dæk | 4,9 L / 100 km |
308 Active 1.2 PureTech 130 S&S, 6 Speed Manual, 16" VLRR* dæk | 6,6 L / 100 km |
308 Allure 1.2 PureTech 110 S&S, 5 Speed Manual, 16" ULRR** dæk | 6,3 L / 100 km |
3008 Allure 1.6 BlueHDi 120 S&S, 6 Speed Manual, 17" VLRR* dæk | 6,1 L / 100 km |
3008 Active 1.2 PureTech 130 S&S, 6 Speed Manual, 17" ULRR** dæk | 7,6 L / 100 km |
508 Allure 2.0 BlueHDi 180 S&S, EAT6, 17" ULRR** dæk | 6,3 L / 100 km |
Partner Tepee Active 1.6 BlueHDi 100, 5 Speed Manual, 15" VLRR* dæk | 6,1 L / 100 km |
* Very Low Rolling Resistance dæk
** Ultra Low Rolling Resistance dæk
TRANSPORT & ENVIRONMENT
(TRANSPORT & MILJØ)
TRANSPORT & ENVIRONMENT er en europæisk paraply for NGO’er, der arbejder inden for transport og miljø til fremme af bæredygtig transport i Europa.
Læs mere om TRANSPORT & ENVIRONMENT
FRANCE NATURE ENVIRONNEMENT
(FRANKRIG NATUR MILJØ)
FRANCE NATURE ENVIRONNEMENT er den franske sammenslutning af natur- og miljøbeskyttelsesforeninger.
Læs mere om FRANCE NATURE ENVIRONNEMENT
BUREAU VERITAS
BUREAU VERITAS er et verdensomspændende selskab til inspektion, certificering og laboratorieforsøg.
Læs mere om BUREAU VERITAS
* Verdensomspændende selskab til inspektion, certificering og laboratorieforsøg
** Europæisk miljøforening specialiseret i fastlæggelsen af en bæredygtig transportpolitik
*** Fransk sammenslutning af natur- og miljøbeskyttelsesforeninger
Hvor langt en bil kører på literen, afhænger ikke kun af bilens motor, men også af føreren bag rattet. Det er med andre ord især bilistens kørestil, der påvirker brændstofforbruget, men også faktorer som vejforhold, vejret og elektrisk udstyr spiller en rolle. Nogle vil kunne køre ligeså langt på literen som det officielle EU normtal eller længere, og for andre vil det ikke være muligt.
Vi har samlet nogle tips til en mere brændstoføkonomisk kørsel: