SIKKERHED OG KØREHJÆLPEMIDLER

/image/82/1/suv-campaign-motability-banner.450821.jpg

SIKKERHED OG KØREHJÆLPEMIDLER

Uanset om vi taler om ergonomi og intuitiv betjening som i vores Peugeot i-Cockpit eller de innovative sikkerhedsfunktioner såsom Hill Assist og Grip Control®, er Peugeots biler designet med både føreren og passagererne i tankerne.

GRIP CONTROL®

/image/82/0/2008-suv-grip-control.450820.jpg
/image/82/2/5008-grip-control.450822.jpg

Grip Control®ier et avanceret system, der trods varierende køreunderlag gør det muligt at optimere trækkraften på begge forhjul. Systemet giver dig mulighed for at vælge mellem 5 køreprogrammer: Standard, Sne, Terræn, Sand og ESP. Endnu en fordel ved denne teknologi er, at bilen allerede indeholder de elektroniske komponenter, der skal til, og dens vægt vil således ikke blive forøget. Det betyder, at der i modsætning til en traditionel 4X4 ikke opstår et overdrevent brændstofforbrug.

ADVANCED GRIP CONTROL®

i

Sammen med Advanced Grip Control® indeholder systemet også en ny Hill Assist Descent Control (HADC)i, som optimerer kontrollen over bilen på stejle skråninger. Systemet vil således, ved nedkørsels ad skråninger på mere end 5% og med en hastighed under 30 km/t, reducere risikoen for at bilen glider. Under nedkørslen vil systemet hjælpe med at opretholde hastighed og bremsekontrol, så man i stedet kan koncentrere sig om rutens forløb.

/image/82/3/5008-suv-on-incline.450823.jpg

Endnu en smart funktion, som er indbygget i Hill Assist Descent Control-systemet er det unikke ”Clutch Mode”. Dette er en sikkerhedsfunktion som ved meget stejle skråninger regulerer bilens hastighed til 3 km/t, hvilket gør nedkørslen helt kontrolleret.

AUTOMATISK NØDBREMSESYSTEM*

i

Automatisk nødbremsesystem (AEBS):

Et intelligent bremsesystem som er designet til at undgå kollision eller begrænse skaderne ved at reducere bilens hastighed. Systemet udløses, hvis føreren ikke aktiverer bilens bremser hurtigt nok. Et multifunktionskamera placeret øverst i forruden, er i stand til at registrere forhindringer på vejen. Systemet kan desuden registrere køretøjer, der bevæger sig i samme retning (op til 85 km/t), og køretøjer som stopper op (op til 80 km/t) samt fodgængere på vejen (op til 60 km/t). Biler som yderligere har en Radar (option), kan bremse for køretøjer som bevæger sig i samme retning op til 140 km/t.

Distance Alert System*:

I forbindelse med AEBS advares føreren, hvis bilen risikerer at kollidere med et foran kørende køretøj eller en fodgænger. Systemet har to advarselsniveauer. En orange advarselslampe, som giver en visuel advarsel om en potentiel risiko samt en rød, visuel advarsel og alarm som indikerer, at en kollision er overhængende og at der kræves handling fra føreren. Reageres der ikke, udløses AEBS.

 *Tilgængelig i 308, 3008 SUV, 5008 SUV, Rifter, Traveller og den nye 508 – Standard eller option afhængig af model.

VISIO PACK 3 MED CITY PARK*

i

Ved hjælp af kameraer og bilens touchskærm giver City Park systemet føreren mulighed for at se alle områder omkring bilen. Ligeledes vises bilen og omgivelserne i fugleperspektiv, hvilket giver føreren en 360 graders visning og dermed mulighed for at se eventuelle forhindringer.

 *Standard eller option afhængig af model.

VEJBANEASSISTENT TEKNOLOGI*

/image/82/4/lane-keeping-tech.112728.19.450824.jpg

Via to forskellige vejbaneassistent-teknologier og et kamera monteret i forruden kan bilen identificere linjer på vejen. Følgende teknologier anvendes:

  • Lane Departure Warning: Et system, der overvåger kontinuerlige og diskontinuerlige linjer og advarer føreren, hvis disse utilsigtet overskrides. Advarslen sker i form af en blinkende indikator på det digitale instrumentpanel samt via et lydsignal.
  • Active Lane Keeping Assistance: Så snart systemet identificerer en risiko for overskridelse af vejstriberne og hastigheden er over 65 km/t, styres bilen automatisk tilbage, så vejbanen atter følges.

 *Standard eller option afhængig af model.

TRÆTHEDSOVERVÅGNING*

/image/82/6/attaention-alert.112729.19.450826.jpg

Et to-trins førervarslingssystem som omfatter:

  • Driver Attention Alert 1 (DAA1 - Træthedsovervågning): Det er vigtigt at tage hyppige pauser ved kørsels over længere afstande. Systemet registrerer tid ved hastigheder på over 65 km/t, og efter to timers kørsel vises en meddelelse, hvor det anbefales, at man tager en pause.
  • Driver Attention Alert 3 (DAA3 - Aktiv træthedsovervågning): Øverst i forruden er der monteret et kamera, som er designet til at analysere bilens bane. Dette er med til at evaluere førerens årvågenhed ved hastigheder på over 65 km/t.

Ved at identificere afvigelser i forhold til vejmarkeringer, kan systemet vurdere, om bilens adfærd afspejler en vis grad af sløvhed eller uopmærksomhed hos føreren. Bliver det nødvendigt, vil systemet give lyd og visuelt advare om risikoen. Sker dette mere end tre gange, vil føreren blive opfordret til at tage en pause.

 *Standard eller option afhængig af model.

BLIND SPOT ASSIST*

/image/82/5/blind-spot1.112732.19.450825.jpg

Nyd fornemmelsen af at have øjne i nakken. Ved hjælp af ultralydssensorer placeret til at dække området uden for dit synsfelt, vil en LED i sidespejlene advare om eventuelle biler, lastbiler, motorcykler eller cykler i dit blinde punkt. Systemet virker, når man overhaler et langsommere køretøj, eller hvis man overhales af et hurtigere køretøj. Det intelligente system virker fra 12 km/t og op til den pågældende fartgrænse.

 *Standard eller option afhængig af model.

PEUGEOT CONNECT SOS OG ASSISTANCE*

/image/82/7/intelligent-driver-aids-sos.450827.jpg

Ved hjælp af denne funktion mindskes den tid, det tager at modtage assistance, hvis der sker et uheld eller en trafikulykke.
Bilen oplyser om sin geografiske position samt om andre forhold til et vejhjælpsfirma, som sikrer den rette afhjælpning eller nødhjælp.

Nødopkald sker på en af følgende måder:

  • Manuelt med knappen "SOS" (Tryk i mere end 2 sekunder)
  • Automatisk ved udløsning af en airbag

Opkald til vejhjælp sker vha. opkaldsknappen for vejhjælp (med et tryk på mere end 2 sekunder.

*Standard eller option afhængig af model.