Med den nye 408 fuldender Peugeot sin portefølje i det strategisk vigtige C-segment. Peugeot har indtaget en førende position i dette segment i løbet af de seneste år med succes med 3008 og 5008 SUV'erne og tre generationer af 308 sedan og 308 SW stationcars, hvoraf den seneste netop er blevet lanceret. Med Peugeot 408 placerer Peugeot sig ambitiøst i den øverste ende af C-segmentet.
Den nye Peugeot 408 kommer på markedet i begyndelsen af 2023. Da det er en bil med globale ambitioner, vil den først blive produceret i Mulhouse i Frankrig, til det europæiske marked og kort derefter på Chengdu-fabrikken i Kina til det kinesiske marked.
PASSIONERET DESIGN
Peugeot 408 skiller sig først og fremmest ud med sin dynamiske fastback-silhuet og den umiskendelige stil, men også fordi den bryder de gængse normer. Slægtskabet med det øvrige modelprogram fornægter sig ikke, og de genkendelig løvetræk understreges af LED-lyssignaturen både for og bag samt det nye logo i den indfarvede kølergrill.
Peugeot 408 er baseret på EMP2 platformen, hvis fleksibilitet har givet den en akselafstand på 2,787 meter og dermed sikret god bagsædeplads til passagerne. Længden er 4,69 meter og bredden er 1,859 med sidespejlene foldet ind. Med en sporvidde på 1,599 meter foran og 1,604 meter bagtil står den nye 408 solidt plantet på vejen, hvilket understøttes af 720 mm brede hjul og fælge på op til 20”.
På trods af en øget frihøjde har Peugeot 408 alligevel en slank og sporty profil takket være en højde på kun 1,48 meter, og ikke mindst den særlige udskæring ved bagkofangeren giver bilen karakter. Profilen er kendetegnet af skarpskårne facetter, der får lyset til at understrege bilens former. På fronten er farverne brugt aktivt i designet, idet den indfarvede gril står i kontrast til de sorte luftindtag, som forstærker indtrykket af bilens bredde og robusthed.
Det kantede look fortsætter bagtil ved afslutningen af taget. Det er et særligt aerodynamisk følsomt område, og derfor er luftstrømmen er optimeret og styret af to "katteører" som skaber en optimal aerodynamisk korridor mod bagklappens spoiler. Disse features, der er lige så kantede som de er effektive, er karakteristiske elementer i designet af den nye Peugeot 408.
Den nye Peugeot 408 kommer i 6 farver:
• Obsession Blue (ny farve, valgt for at markere lanceringen af modellen)
• Titanium Grey (ny farve)
• Artense Grey (kun Allure trim)
• Elixir Rød
• Perlehvid
• Sort Perla Nera.
VELVÆRE I KABINEN
Peugeot i-Cockpit® er definerende for Peugeot. I et årti er det blevet forbedret og moderniseret med hver ny generation. Med den nye Peugeot 408 sættes igen nye standarder med hensyn til ergonomi, kvalitet, funktionalitet og teknologi med et nyt infotainmentsystem, Peugeot i-Connect®.
Rattet i den nye 408 er ergonomisk og opvarmet (ekstraudstyr), og det rummer betjeningsknapperne til multimediesystemet (radio, telefon) og nogle af køreassistentsystemerne. Placeret i øjenhøjde lige over rattet findes en 10-tommer digital skærm, der er 3D i GT-trim. Den digitale instrumentering kan tilpasses og personliggøres med flere visningsmuligheder (TomTom Connected Navigation, Radio/Media, Driving Aids, Energy Flow osv.), der kan ændres direkte fra kontrolpanelet.
I midten findes en 10” touchskærm med konfigurerbare i-toggles placeret lige under skærmen. Disse i-toggles er genvejstaster til de forskellige funktioner som bl.a. klimaindstillinger, telefon, radio og diverse apps, der alle kan vælges efter brugerens præference. Den nye Peugeot 408 tilbyder det bedste fra smartphone-verdenen og det bedste fra bilverdenen. Hver chauffør kan definere sin profil, ændre skærm og indstillingspræferencer efter ønsker og behov. Der kan gemmes op til otte forskellige profiler i systemet. Mirrorscreen funktionen, der forbinder smartphonen med bilens infotainmentsystem, er trådløs, og det er muligt at forbinde to telefoner via Bluetooth på samme tid. Den 10” HD touchskærm er let at tilpasse med flere widgets eller genveje, der er meget nemme at bruge og reagerer som en tablet. Det er nemt at swipe gennem de forskellige menuer fra venstre mod højre eller op og ned for at få notifikationer.
Ligesom på en smartphone vender man tilbage til hovedsiden ved at trykke på "Hjem"-knappen.
Forsæderne er blevet tildelt AGR-mærket (Aktion für Gesunder Rücken) og kan desuden udstyres med massagefunktion med fem forskellige programmer. Designet er gennemtænkt for at fremhæve kvaliteten af de anvendte materialer: meleret stof, mesh, alcantara, præget læder og farvet nappalæder. På GT-versionerne er sæderne prydet med en karakteristisk Adamite-farvet tråd, som også pryder instrumentbrættet, dørpanelerne og midterkonsollen. Midterkonsollens rummer en plads til trådløs opladning af smartphones, mens resten af konsollen er helt dedikeret til opbevaring og praktisk funktionalitet med to USB C-stik (opladning/data), to kopholdere med stor diameter og 33 liters opbevaringsplads.
Bagpladsen er generøs takket være akselafstanden på 2,787 m, som gør den nye 408 til den mest rummelige Peugeot for bagsædepassagererne: De nyder godt af 188 mm knæplads. Fodrummet giver plads til, at bagsædepassagererne kan strække benene under forreste sæderække. Sædernes design og sædevinklen er beregnet til at give passagererne mulighed for at få mest muligt komfort under rejser.
Komforten er opgraderet både, når det gælder temperatur og akustik:
• Forruden er fuldt opvarmet (option)
• Tykkelsen af for- og bagruderne er øget med 3,85 mm
• Sideruderne fortil er lamineret for bedre lydisolering og øget sikkerhed (3,96 mm)
Den nye Peugeot 408 tilbyder som standard et todelt bænksæde (60/40) udstyret med skiluge. På GT-niveau kan de to sektioner foldes ned ved hjælp af to let tilgængelige betjeningsgreb.
Bagagerummet er på 536 til 1.611 liter (med bagsæderne foldet ned). Bagklappen er elektrisk og åbnes ved at feje foden ind under kofangeren, via fjernbetjeningen, ved at trykke på den eksterne betjening af bagklappen eller via en trykknap på instrumentbrættet.
EFFEKTIVITET I HVER EN DETALJE
Effektivitet har været kernen i Peugeot-teamets indsats gennem hele designet og udviklingen af den nye 408 for at reducere dens forbrug og begrænse dens CO₂-udledning. Der er blevet lagt særlig vægt på aerodynamikken for at forbedre energiforbruget. Kofanger, bagagerumsklap, diffuser, karosseristolper, spejle, undervognsskærme..., alle karosseridele er blevet optimeret takket være et tæt samarbejde mellem Peugeots designere og aerodynamiske ingeniører – et samarbejde, der er inspireret af samarbejdet bag udviklingen af den nye 9X8 Hypercar. Karrosseriets stivhed er maksimeret ved at lime de strukturelle elementer for at forbedre vibrationskomforten, og der har været fokus på at sikre et overbevisende vejgreb og køreglæde.
Den nye Peugeot 408 kommer med to forskellige plug-in hybrider:
- 225 hk e-EAT8 med 180 hk benzinmotor og en 81 kW elmotor
- 180 hk e-EAT8 med 150 hk benzinmotor og en 81 kW elmotor
Li-Ion batteriet har en kapacitet på 12,4 kWh og et output på 102 kW. Opladningen via on-board chargeren p 3,7 kW tager ca. fire timer ved opladning via ladestander.
408 fås desuden med en 1.2 liters PureTech benzinmotor med en ydelse på 130 hk, der er kombineret med en 8-trins automatisk gearkasse.
I løbet af få måneder vil Peugeot 408 også blive lanceret i en fuld elektrisk version.
TEKNOLOGISK EXCELLENCE
Den nye Peugeot 408 kan udstyres med en omfattende liste af køreassistentsystemer, der får informationer fra seks kameraer og ni radarer, bl.a.:
- Adaptiv fartpilot med Stop & Go funkton
- Automatisk nødbremse med kollisionsadvarsel
- Aktiv vejbaneassistent
- Træthedsovervågning.
- Udvidet skiltegenkendelse
- Night Vision system
- Long-range blind spot monitoring (75 meter)
- Rear traffic alert
- 180° bakkamera
- 360° kamera
- Door mirror angle adjustment
- Matrix LED forlygter
- Automatisk fjernlys
Herudover fås 408 med semi-automatisk vejbaneskift og fartanbefaling.