VÆRD AT VIDE OM AdBlue®

AdBlue

HVAD ER AdBlue®

AdBlue® er en ikke-brandfarlig, farveløs og lugtfri opløsning bestående af 32,5% urea fortyndet med demineraliseret vand. Væsken opbevares i en separat tank som afhængig af model, typisk rummer ca. 17 liter, hvilket rækker til omtrent 20.000 km på Euro 6-godkendte biler og til ca. 6.000 km på Euro 6.2-biler. Bilen giver besked, når niveauet er så lavt, at der skal efterfyldes indenfor ca. 2.400 km.

På de nyeste Peugeot-modeller påfyldes AdBlue® bag brændstofklappen, mens adgangen på lidt ældre modeller kan være placeret i bagagerummet. Selve adgangen til AdBlue®-tanken kan meget let genkendes på den blå hætte.

AdBlue® fryser ved temperaturer under -11°C og nedbrydes fra +170° C, men SCR-systemet holder AdBlue®-tanken varm, så indholdet kan bruges under alle vejrforhold.
Det anbefales, at flasker, dåser og dunke med AdBlue® opbevares et køligt sted væk fra direkte sollys. Under disse forhold kan væsken opbevares i minimum et år. Er væsken frosset, kan den benyttes, når den er helt optøet i den omgivende luft. Produktionsdatoen er typisk angivet på etiketten på AdBlue®-emballagen. Benyt udelukkende AdBlue®, der er i overensstemmelse med ISO 22241.

AdBlue® anvendes i kombination med SCR-teknologien i vores biler med BlueHDi-dieselmotorer.

AdBlue
HVAD BRUGES DETTE PRODUKT TIL, OG HVILKE FORDELE GIVER DET?


Der er to store fordele ved at bruge AdBlue®. Væsken både reducerer forurening og især emissioner af nitrogenoxider. Ligeledes er det afhængigt af motorerne muligt at reducere dieselforbruget med 1-2% i forhold til andre NOx-reducerende systemer.

OMDANNELSE AF FORURENENDE STOFFER
TIL NITROGEN OG VANDDAMP


For at reducere emissionen af skadelige stoffer uden at gå på kompromis med ydeevnen eller brændstofforbruget har Peugeot valgt at udstyre sine dieselmotorer med et system til nedbrydning af nitrogenoxider (NOx) til nitrogen (N2) og vanddamp (H2O). Dette system kombinerer SCR (Selective Catalytic Reduction) og AdBlue® til udstødningsgasbehandling i jf. kravene i Euro 6-standarden.

Alle Peugeot BlueHDi-motorer er udstyret med et SCR-system, der anvender AdBlue®. BlueHDi-teknologien er en af de mest effektive teknologier på markedet til at begrænse emissionen af skadelige stoffer, hvilket gør Peugeot blandt de førende inden for miljøvenlige dieselmotorer.
.

HURTIGT OVERBLIK

  • AdBlue® er ikke et brændstofadditiv,og må derfor aldrig tilsættes bilens diesel. Påfyld kun AdBlue® via adgangen under den blå hætte bag brændstofklappen. Hvis der ikke er en blå hætte bag brændstofklappen, er det ikke en Euro 6.2-dieselmotor, og AdBlue® skal derfor genpåfyldes på dit værksted.
  • Opbevar ikke flasker, dåser eller dunke med AdBlue® i bilen i længere tid.
  • Opbevar altid AdBlue® i den originale emballage, så kvaliteten ikke forringes.
  • Fortynd aldrig AdBlue® med vand.
  • Spilder du AdBlue®, skal det straks fjernes med vand og en klud. Hvis væsken har nået at krystalisere, skal du bruge en svamp med varmt vand.