Ofte stillede spørgsmål

Peugeot serviceaftale

SPØRGSMÅL OG SVAR VEDRØRENDE VÆRKSTEDSBESØG

Nedenfor har vi smalet en række af typisk stillede spørgsmål vedrørende besøg på værkstedet. Finder du ikke svar på dine spørgsmål er du altid meget velkommen til at kontakte din lokale Peugeot-forhandler.


SERVICE

  • Hvad er et serviceeftersyn?
  • Hvorfor er serviceeftersyn vigtigt?
  • Hvad indeholder et serviceeftersyn?
  • Hvor ofte skal min bil til serviceeftersyn?
  • Mistet garanti/eftersynshæfte - hvad gør jeg?
  • Hvad koster et serviceeftersyn?

Din bil skal regelmæssigt til serviceeftersyn for at sikre bilens sikkerhed og stand. Serviceeftersynet er med til at forebygge skader og reparationer, da kommende problemer vil blive opdaget, inden de reelt opstår. Vær opmærksom på, at du skal overholde din bils serviceeftersyn for at opretholde bilens fabriksgaranti.

Det er vigtigt at overholde din bils serviceeftersyn af flere årsager. Først og fremmest skal du tage den til serviceeftersyn for at bevare den garanti, der gælder på din bil i de første to år.

Herudover er det ved serviceeftersynet, vi sikrer, at motoren fungerer perfekt, så bilens forbrænding og ydelse er optimal. Det er også her, vi sikrer, at sikkerhedsniveauet stadig er i top, og at komforten er uændret, herunder standen på støddæmpere, fjedre og lignende. Det er altså ved serviceeftersynet, at eventuelle slidte og defekte dele bliver opdaget, men også hvor kommende problemer kan blive opdaget, inden de opstår. Det betyder, at du potentielt kan spare en del penge ved at overholde serviceeftersynene, da det er billigere at forebygge fremfor at reparere, når skaden er sket.

Vær opmærksom på, at serviceeftersynene skal ske inden for en bestemt frist. Du kan se fristen for, hvornår din bil skal til serviceeftersyn i dit garanti- og eftersynshæfte. Du kan også altid få hjælp ved at kontakte dit Peugeot-værksted.

Det er forskelligt, hvad et serviceeftersyn indeholder, da det afhænger af flere faktorer, bl.a. din bils alder, hvor langt den har kørt, motoren (benzin/diesel/plugin-hybrid/el) og hvilken model, det er. Når du får et autoriseret serviceeftersyn, er vi specialister inden for den bil og et serviceeftersyn er derfor ikke ens.

Intervallet for serviceeftersyn kan variere fra model til model afhængig af flere faktorer f.eks. motortype, brændstoftype og dit kørselsmønster. Intervallerne for serviceeftersyn kan derfor være fra 5.000 og op til 50.000 km., og enten årligt eller hvert andet år, det mest almindelige vil være et sted mellem 10.000 og 30.000 km.

Vigtigst er, at du efterlever bilens informationer, det kan være tekstbeskeder eller lysende lamper og symboler. Alle vores modeller er udstyret med systemer som informerer dig om forestående serviceeftersyn.

Du kan også se, hvornår din bil skal til service i dit garanti- og eftersynshæfte. Ud over sikkerhed og økonomi, er det vigtigt, at du overholder fristen for din bils serviceeftersyn for at bevare din bils garanti.

Hvis du mister dit garanti- og eftersynshæfte, skal du henvende dig til en forhandler, som vil bestille et nyt for dig. Vær opmærksom på, at du selv skal betale for det nye garanti- og eftersynshæfte. Forhør din nærmeste forhandler om prisen.

Med garanti- og eftersynshæftet kan du bevise, at alle serviceeftersyn er udført hos en autoriserede forhandler, da de autoriserede værksteder stempler alle servicebesøg. Du skal bruge hæftet ved garantisager og det er også dit bevis på at tingene er i orden, når du evt. vil sælge din bil.

Priserne for serviceeftersyn varierer, alt efter hvor gammel din bil er, hvilken motor den har og mere. Du kan se værkstedernes fra-pris, når du booker online her på peugeot.dk, eller du kan tage kontakt til dit nærmeste værksted for at høre nærmere om priser.

Hvad er service 5+ og service 10+?

Hvis du har en bil, der er fyldt 5 eller 10 år, kan du få et serviceeftersyn til din bil til en ekstra god pris. Det kalder vi for service 5+ eller service 10+. Serviceeftersynene indeholder alt det, der skal til for at holde din bil forsvarligt kørende. Vi vil nemlig gerne være med hele vejen og sørge for, at din Peugeot er i god og forsvarlig stand – også når den ikke længere er helt ny.

Det betyder, at du får en garanteret maksimumpris på dit serviceeftersyn, som afhænger af, om din bil er over 5 år eller 10 år.


Generelt om værkstedsbesøg

  • Hvorfor benytte et autoriseret Peugeot-værksted?
  • Hvordan foregår værkstedsbesøget?
  • Får jeg en lånebil stillet til rådighed?

Når du vælger autoriserede Peugeot-værksteder, sikrer du, at din Peugeot bliver repareret og serviceret korrekt. På den måde har du glæde af din bil i længere tid og sikrer den bedste gensalgsværdi. Desuden sikrer du, at din bil bliver behandlet korrekt efter Peugeots forskrifter, hvilket er nødvendigt for at bevare din bils fabriksgaranti. Du sikrer også, at din bil bliver tjekket for fabrikskampagner. Der bliver også brugt originale reservedele, det korrekte specialværktøj og din bil bliver softwareopdateret.

Når du har bestilt din tid, skal du blot huske at tage dit garanti- og eftersynshæfte med, når du møder op ved værkstedet. Hvis din bil skal repareres pga. en skade eller fabrikskampagne, udbedres denne. Er din bil til serviceeftersyn, vil mekanikerne derimod gennemgå en tjekliste og hvis de finder ting, der bør laves på din bil, vil de informere dig om dette og give dig et uforpligtende tilbud. Mange forhandlere bruger VideoCheck, hvor de sender en video og et tilbud til dig omkring eventuelle udbedringer på din bil, så du kan acceptere online, hurtigt og nemt.

Du får en lånebil stillet til rådighed, hvis din bil er på værkstedet i forbindelse med udbedring af en kaskoskade, og reparationen ikke kan klares på en enkelt dag.

Vær opmærksom på, at du ikke må køre mere end 100 km pr. dag i gennemsnit, og at lånebilen er eksklusive brændstof, forsikring og eventuelle overkørte kilometer. Lånebilens selvrisiko oplyses af din Peugeot-forhandler.

Hvor kan jeg booke tid til et værkstedsbesøg?

Du kan booke en tid online her på peugeot.dk. Der kan du vælge mellem forskellige valgmuligheder, herunder serviceeftersyn, bremseeftersyn, reparation osv. Du kan også kontakte din nærmeste forhandler, hvis du ønsker at booke en tid via telefon eller e-mail.


Syn og synstjek

  • Hvad er et syn?
  • Hvad er et synstjek?
  • Hvad tjekker I til synstjekket?

Alle biler på de danske veje skal regelmæssigt til syn. Synet er et kontroltjek af, hvorvidt din bil lever op til lovens minimumskrav, som gælder for sikkerhed og miljø. Du får din bil synet hos en synshal.

Din bil skal til første syn, når den er fire år gammel, derefter skal den til syn hvert andet år. Du modtager altid en indkaldelse i din e-boks 8 uger inden din bil skal syn.

Det er en god idé at få undersøgt, om der er problemer, som kan forhindre et godkendt syn. Vi tilbyder et gratis synstjek, så du kan sikre, at din bil går gennem synet.

Et synstjek er en gennemgang af din bil inden et forestående syn. Du har måske fået indkaldelse til syn i din e-boks og du vil på forhånd gerne sikre dig, at din bil går gennem synet. Et synstjek gør, at du ikke behøver at bekymre dig om din bil bliver godkendt til synet, og du undgår den ekstra omkostning og det besvær, som et omsyn kræver. Efter tjekket får du et uforpligtende tilbud på udbedring af eventuelle problemer, som vil forhindre et godkendt syn.

Synstjekket er gratis og vi kører også gerne din bil direkte til syn efter synstjekket og den eventuelle udbedring.

Læs mere om Synstjek.

Vi gennemgår de samme punkter, som de gør hos synscentret. Det indebærer tjek af følgende:

  • Bremseeffekt
  • Bremseforstærkerens funktion
  • Sikkerhedsseler
  • Slør i styretøj og hjulophæng
  • Lygter og tegngivningsapparater
  • Dækkenes tilstand og profildybde
  • Udstødningssystemets tæthed
  • Gennemtæring i bærende dele
  • Brud på fjedre
  • Bremse- og brændstofslanger
  • Motorens og gearkassens tæthed
  • Støddæmpernes tæthed

Diverse

  • Hvornår skal mine dæk skiftes?
  • Hvad er en service- og reparationsaftale?
  • Bilen bliver skadet i ulykke - hvad gør jeg?
  • Hvad er fabrikskampagner?
  • Hvordan overholder jeg garantibetingelserne?
  • Tror der er en fejl på min bil - hvad gør jeg?

For at sikre det bedste vejgreb, er det vigtigt at køre med dæk, der passer til sæsonen, og som ikke er slidte.

Du øger både sikkerheden og forlænger dine dæks levetid ved at køre med dæk, der passer til årstiden. Vinterdæk bremser betydeligt bedre, når temperaturen falder til under 7 grader, da de har et blødere materiale og dybere riller. Sommerdæk står derimod bedre fast om sommeren, når vejbanen er varm, da de er lavet i et hårdere materiale. Udover sæson, anbefales det, at dækkene udskiftes minimum hvert 5. år, da de med tiden bliver stenhårde, eller når dækmønstret er slidt ned til under 1.6 mm. Du kan finde en 1.6 mm markering på dit dæk, når dækket er slidt ned til markeringen, skal du skifte dækket.

Er din bil mindre end 12 måneder gammel, har du mulighed for at oprette en service- og reparationsaftale, hvor du betaler et fast månedligt beløb, som dækker din bils serviceeftersyn, udskiftninger og reparationer. På den måde undgår du uforudsete udgifter til din bil og opnår en større budgetsikkerhed.

Læs mere og Service- og reparationsaftale.

Du skal anmelde skaden til dit forsikringsselskab og kræve, at din bil bliver repareret på et autoriseret Peugeot-værksted. Det er din bedste sikring for, at både passiv og aktiv sikkerhed føres tilbage til det oprindelige niveau og at alt bliver udført korrekt. Du sikrer også, at din Peugeot ikke taber værdi, og at du ikke mister din garanti mod indefra kommende rustgennemtæring. Derfor er det et rimeligt krav at stille til dit forsikringsselskab.

Herudover skal du ikke foretage dig andet end at få bragt din Peugeot til et autoriseret Peugeot-værksted. Vi klarer efterfølgende kontakt til dit forsikringsselskab, taksator og naturligvis reparationen.

Fabrikskampagner er ændringer eller forbedringer til din Peugeot fra fabrikken, som skal ordnes ved værkstedet. Når du tager din bil til service hos et autoriseret Peugeot-værksted, vil mekanikerne altid tjekke, om der er fabrikskampagner til din bil og opdatere den. Du vil desuden altid få direkte besked fra motorstyrelsen, hvis der er tale om sikkerhedsmæssige ændringer eller forbedringer.

Tjek om der er fabrikskampagner på din bil her.

For at overholde garantibetingelserne, skal du bl.a. kunne fremføre et Garanti- og eftersynshæfte, hvor alle serviceeftersyn skal være udført i forhold til forskrifterne og inden for de gældende frister.

Du kan læse, hvad du ellers skal være opmærksom på i garantibetingelserne her.

Hvis du har mistanke om, at der er noget galt med din bil, men ikke ved hvad, skal du booke ”anden service og reparation” i vores online bookingsystem. Her kan du i et kommentarfelt skrive, hvis der er noget du vil gøre mekanikerne opmærksomme på.  På værkstedet vil mekanikeren kontrollere din bil og finde ud af, om der er noget, der skal repareres. I så fald vil du få et uforpligtende tilbud på reparationen af din bil. Du er også altid velkommen til at ringe direkte til værkstedet og forklare, hvad der er galt.

Book en tid på værkstedet.

Hvad er Peugeot værkstedskonto?

Peugeot værkstedskonto er et tilbud til dig, der ikke kan eller ønsker at betale hele din regning fra værkstedet på én gang. Når du har haft din bil på værkstedet, kan du nemlig vælge at splitte regningen op over 10 eller 20 måneder – uden udbetaling, renter eller gebyrer – gennem Peugeot værkstedskonto. Du betaler kun din værkstedsregning.