EN MERE EFFEKTIV BILPRODUKTION UDLEDER MINDRE CO2
Lige nu bruges der stadig fossile brændstoffer til selve produktionen af elbiler og benzin- og dieselbiler. Derfor mangler selve bilindustrien at blive flyttet over på bæredygtig energi.
Produktionen af elbiler udleder alligevel mindre CO2 end produktionen af brændselsmotorbiler, når man ser bort fra drivbatteriet. Det skyldes, at elbiler rent teknisk er mere simple at producere, da de hverken har startmotor, gearkasse, karburator eller motor under kølerhjelmen.
-
BATTERIET HAR PLADS TIL CO2-FORBEDRING
Klimarådet står bag en undersøgelse fra Oktober 2018, hvor de har gennemgået en lang række forskningsrapporter, analyser og udgivelser om el-, benzin-, og dieselbilers klimaaftryk. Derefter satte de resultaterne ind i en dansk kontekst.
Deres undersøgelse viser, at elbilen har noget at indhente i forhold til en fossilbil, når den triller ud af fabrikkerne. Det skyldes produktionen af drivbatteriet, som kræver meget energi. Drivbatteriet alene udleder nemlig en tredjedel af elbilens samlede CO2-udslip. Batterierne er de samme, som vi har i vores mobiltelefon og bærbare computere: Lithium-ion batterier.
I dag produceres drivbatterierne i lande med en høj andel af sort energi, men dert er lande, som også har sat foden på klimaspeederen med kurs i en grønnere retning. Bl.a. svenske Northvolt har gjort det til deres mission at producere grønne batterier. Fordelen ved batterierne, kontra olie og diesel, er desuden, at batterierne kan genbruges, hvilket bilproducenter som Groupe PSA, der bl.a. producerer Peugeot-biler, har mere fokus på. Det vil reducere elbilens klimaaftryk yderligere.