Opladning i hverdagen

Peugeot 2008 SUV

Du kan oplade din elbil eller plugin-hybrid med en ladeboks i din indkørsel, i det offentlige ladenetværk og hos flere virksomheder.  Bliv klogere på de ladehastigheder, der findes, og hvad du bør være opmærksom på i din hverdag som elbilist, når det gælder opladning.

HUSK LADEKABEL OG LADEBRIK, NÅR DU LADER UDE

Nogle ladepladser har kabler monteret, andre har ikke – så hav altid dit eget type 2-ladekabel med dig i bagagerummet. Dette kan du købe sammen med din elbil hos forhandleren. Alle hurtigladere og lynladere har dog kabler monteret, så du ikke skal have dit eget CHAdeMO eller CSS-kabel med, når du oplader på farten.

En anden ting, der er godt at have med sig, er en ladebrik. Ladebrikken bestiller du hos ladeudbyderne, med eller uden abonnement. Der vil dog altid være en alternativ betalingsmetode, hvis ikke du har ladebrik. Det kan være i form af betalingskort, sms eller betaling via ladeudbyderens app.  På ladestanderen vil det være klart og synligt, hvad prisen for en opladning er. Du kan derfor sagtens oplade uden at have et abonnement hos den pågældende udbyder. Du skal blot være opmærksom på, at det som regel er dyrere at lade fra en offentlig ladestander uden et abonnement.

SÅDAN FINDER DU EN LADESTANDER

Opladning af din el- eller hybridbil kan ske på farten over det meste af Danmark. I bilens navigation kan du se en oversigt over ladestandere, ligesom du kan bruge Google Maps, der har tilføjet alle ladestandere til oversigten over tankstationer. Derudover kan du bruge den internationale app plugshare.com, der giver en oversigt over alle ladestandere i hele verden.

Alle ladeudbydere har også deres egen app med ladekort og navigation, som du kan downloade på din mobil.  Her kan du både finde din nærmeste ladestander, mens du er på farten, og du kan se, hvilke ladestandere, der er ledige. Husk, at det kan være en god idé at tjekke, hvor du kan lade op undervejs, hvis du skal køre lange ture i din elbil.

OPLADNING HJEMME

Peugeot e-2008 SUV

Mange elbilister kan faktisk nøjes med at lade op derhjemme. Hvis du har en ladeboks, skal du blot sætte ladekablet i og nyde, at din bil bliver ladet op, mens du er hjemme. Ofte følger der en ladeboks med abonnement med i prisen, når du køber elbil eller plugin-hybridbil.

DIN ELBILS LADETID AFHÆNGER AF 5 FAKTORER

Der er fem faktorer, som påvirker, hvor lang tid det tager at lade din elbil op:

  • Bilens batteripakke
    Jo større batteripakke, desto længere tid tager det typisk at lade den.

  • Kapaciteten på ladestanderen eller ladeboksen
    Mange offentlige ladestandere leverer en effekt på mellem 11 og 43 kW, mens de såkaldte Ultra Fast Chargers eller lynladere kan levere helt op til 350 kW. Det er dog meget få elbiler, som kan modtage så stor effekt i dag, hvilket er den tredje faktor, som påvirker ladetiden: Elbilens ladekapacitet.

  • Elbilens ladekapacitet
    Der findes flere elbiler, som kan hurtiglade med f.eks. 100 kW, hvilket betyder, at det tager ca. 30 minutter at oplade en 50 kWh batteripakke op til 80%. Til sammenligning tager det fem timer med en ladeeffekt på 11 kW, som typisk er den ladeeffekt din hjemmeopladning vil have på en ladeboks. Både e-208 og e-2008 kan hurtiglade med 100 kW og det betyder, at disse modeller kan oplade 80 % af den mulige strømkapacitet på blot 30 min.

x

  • Batteristatus
    Udgangspunktet for hvor meget strøm, der er på dit batteri, når du starter din opladning, påvirker også ladetiden. Ved Quick Charge gælder det, at jo mindre fyldt batteriet er, desto hurtigere er opladningen. Når du når til et 80% fyldt batteri, kan det typisk betale sig at stoppe opladningen, da de sidste 20 % er langsommere at lade.
    Dette sker for at beskytte drivbatteriets celler imod varme, som ellers ville kunne skade cellerne. Varmen opstår under den høje opladningshastighed og medfører samtidig, at der ikke kan foregå en cellebalancering. Cellebalancering er en særlig afbalanceringsteknik, der kun bruges ved langsom opladning. Funktionen omfordeler opladning imellem de forskellige battericeller, så spændingen bliver ens på dem alle. Dette giver den størst mulighed kapacitet på drivbatteriet, og derfor bør man oplade drivbatteriet langsomt ca. hver 3. – 4. gang og ikke kun anvende Quick Charge.

  • Vejret
    Hvis det er meget koldt eller meget varmt, kan ladehastigheden blive længere.

HVOR MANGE KILOMETER KAN MAN OPLADE PÅ EN "KAFFEPAUSE"?

For at give et mere håndgribeligt billede af, hvor mange kilometer man kan lade på ganske kort tid på en Quick Charge, har vi opstillet et par eksempler for e-208.

Da der som tidligere nævnt er flere faktorer, der har indflydelse på opladningstiden og rækkevidden, vil det naturligvis være cirkatal. Men selvom tallene kan variere i den virkelige verden, viser de, at man kan opnå en brugbar rækkevidde på den tid, man normalt ville bruge på en kaffepause.

  • 5 min: 54,4 km (8kWh)
  • 10 min: 108,8 km (16kWh)
  • 15 min: 163,2 km (24kWh)
  • 20 min: 217,6 km (32kWh)
  • 25 min: 272 km (40kWh)

OPLADNING AF PLUG-IN HYBRID

Peugeot 3008 HYBRID

De samme fem ovenstående faktorer, der kan påvirke ladetiden, gælder også opladning af din plugin-hybrid.

Derudover skal du være opmærksom på, at det typisk tager længere tid at lade en plugin-hybrid op end en elbil. Selvom batteriet er mindre og en plugin-hybrid typisk har en rækkevidde på omkring 50-60 kilometer, vil det ofte tage mellem 2,5-3 timer at lade batteriet op på en offentlig ladestander – og længere tid, hvis du benytter en ladeboks i din garage.

Derfor er en hjemmelader som regel den optimale løsning til en plugin-hybridbil. Forklaringen er, at den mindre batteripakke ikke kan lade med så stor effekt og det er ikke muligt at anvende Quick Charge.

ELBIL OG LEJLIGHED

KIG PÅ DIT NÆROMRÅDE OG DIN ARBEJDSPLADS

Bor du i etagebyggeri uden en tilhørende parkeringsplads, er det vigtigt, at du undersøger dit nærområdes lademuligheder, inden du køber din elbil, for i de tilfælde hvor der ikke er en dedikeret parkeringsplads til lejligheden, vil den bedste løsning nemlig være at benytte sig af en af de offentligt tilgængelige ladestandere.

Bor du omvendt i en lejlighed med en fast parkeringsplads, der ligger placeret op ad en husmur eller i en garage, vil det formentlig være muligt at installere en ladestander, men inden du installerer din ladestander, skal du dog have talt med din ejerforening, andelsforening eller udlejer. I de fleste tilfælde vil det nemlig kræve, at der sættes en separat elmåler op til ladeboksen.

En anden fin løsning kan være, hvis din arbejdsplads tilbyder opladning, så du på den måde kan få dækket størstedelen af dit ladebehov på arbejdet.

TIPS TIL REJSER UDENFOR DANMARK

Ny Peugeot e-208 - Flot bagende og opladning via ladestander

Hvis du overvejer at tage din elbil ud på en længere rejse uden for Danmark, kan du med fordel benytte værktøjet A Better Route Planner. Her vælger du din bilmodel, indtaster din destination og så får du en fuld rejseplan, der inkluderer antal ladestop, varigheden af ladestoppene, og hele rejsens varighed – og det hele er tilpasset netop din bil. Du får endda også den estimerede pris pr. opladning.

Når du er klar til at køre, kan du bruge værktøjet til at give dig en real-time plan og navigation, og justere planen løbende og få opdateringer om din rejse.

Eksempelvis viser A Better Route Planner, at det vil tage dig ca. 7,5 time at komme fra København til Berlin (med færgeovergang) med en Peugeot e-208, inklusiv to ladestop på henholdsvis 28 og 20 min, for ca. 16 euro i alt.