PEUGEOT SPORT
Siden de tidligste dage har motorsport ikke blot været en arena for konkurrence, men også fungeret som et laboratorium for innovation og teknologisk udvikling. For Peugeot har racerbanen været et testområde for avancerede motorer, firehjulstræk og hybridteknologier – løsninger, der ofte er blevet introduceret i motorsport, før de fandt vej til serieproducerede biler. De aerodynamiske løsninger, som afprøves og finjusteres under de ekstreme forhold i World Endurance Championship (WEC), har direkte indflydelse på design og effektivitet i mærkets produktionsmodeller. Erfaringerne fra udviklingen af racerbilen 9X8’s karrosseri og aerodynamiske balance bliver brugt til at optimere både ydeevne og rækkevidde i Peugeots el- og hybridbiler til gadebrug. På den måde har motorsport ikke kun været med til at forme Peugeots teknologiske fremskridt, men også mærkets image og fremtidige produkter.
Motorsport er dybt forankret i Peugeots DNA og har gennem mere end 125 år spillet en afgørende rolle i mærkets teknologiske udvikling, brandidentitet og globale succes. Det er ikke blot et kapitel i virksomhedens historie, men en vedvarende drivkraft, der fortsat former Peugeots fremtid.
Siden de tidligste dage har motorsport ikke blot været en arena for konkurrence, men også fungeret som et laboratorium for innovation og teknologisk udvikling. For Peugeot har racerbanen været et testområde for avancerede motorer, firehjulstræk og hybridteknologier – løsninger, der ofte er blevet introduceret i motorsport, før de fandt vej til serieproducerede biler. De aerodynamiske løsninger, som afprøves og finjusteres under de ekstreme forhold i World Endurance Championship (WEC), har direkte indflydelse på design og effektivitet i mærkets produktionsmodeller. Erfaringerne fra udviklingen af racerbilen 9X8’s karrosseri og aerodynamiske balance bliver brugt til at optimere både ydeevne og rækkevidde i Peugeots el- og hybridbiler til gadebrug. På den måde har motorsport ikke kun været med til at forme Peugeots teknologiske fremskridt, men også mærkets image og fremtidige produkter.
Peugeot har de seneste år været aktiv deltager i FIA World Endurance Championship (WEC) med deres fabriksprogram under navnet Team Peugeot TotalEnergies. Siden deres comeback i 2022 har de konkurreret i Hypercar-klassen med den avancerede hybridbil, PEUGEOT 9X8, som er udviklet af Peugeot Sport.
Peugeot har sammensat et kørerhold, der kombinerer unge talenter med erfarne profiler fra både Formel 1 og international endurance racing. Udover individuelle resultater har teamet lagt stor vægt på samarbejdsevner, indbyrdes kemi og motivationen for at indgå i et langsigtet projekt. Det menneskelige aspekt – holdånd og teamwork – er centralt i Peugeots strategi, hvor succes i langdistanceløb i høj grad afhænger af tæt samarbejde. Holdet tæller både fremtidens profiler og motorsportsveteraner – herunder de to danskere Mikkel Jensen og Malthe Jakobsen, samt Jean-Éric Vergne, Paul di Resta, Loïc Duval og Stoffel Vandoorne – og udgør et stærkt, sammentømret team med blikket rettet mod podiet.
Peugeot har de seneste år været aktiv deltager i FIA World Endurance Championship (WEC) med deres fabriksprogram under navnet Team Peugeot TotalEnergies. Siden deres comeback i 2022 har de konkurreret i Hypercar-klassen med den avancerede hybridbil, PEUGEOT 9X8, som er udviklet af Peugeot Sport.
Peugeot har sammensat et kørerhold, der kombinerer unge talenter med erfarne profiler fra både Formel 1 og international endurance racing. Udover individuelle resultater har teamet lagt stor vægt på samarbejdsevner, indbyrdes kemi og motivationen for at indgå i et langsigtet projekt. Det menneskelige aspekt – holdånd og teamwork – er centralt i Peugeots strategi, hvor succes i langdistanceløb i høj grad afhænger af tæt samarbejde. Holdet tæller både fremtidens profiler og motorsportsveteraner – herunder de to danskere Mikkel Jensen og Malthe Jakobsen, samt Jean-Éric Vergne, Paul di Resta, Loïc Duval og Stoffel Vandoorne – og udgør et stærkt, sammentømret team med blikket rettet mod podiet.
Peugeot 9X8 Hypercar har fået en omfattende teknisk opdatering til 2025-sæsonen i FIA World Endurance Championship (WEC), hvor fokus har været rettet mod øget platformsstabilitet, forbedret aerodynamisk effektivitet og optimeret køredynamik. Efter introduktionen af en ny aero-konfiguration med bagvinge i 2024 – en videreudvikling af det oprindelige design uden vinge – har Peugeot i år taget næste skridt med en ny "Evo Joker"-pakke.
Opdateringerne inkluderer ny geometri i for- og baghjulsophæng, som sammen med revideret affjedring og finjusterede torsionsstænger bidrager til øget mekanisk greb og mere effektiv udnyttelse af bilens aero-mappe. Ændringerne er især målrettet performanceforbedringer på varierende banetyper, hvor stabilitet og kontrol er afgørende.
Drivlinjen består fortsat af den avancerede hybridkombination: en 2,6-liters V6-biturbomotor (480–520 kW afhængigt af BoP) og en 200 kW elektrisk MGU for forhjulstræk, drevet af et 900V højvoltbatteri udviklet i samarbejde med TotalEnergies/Saft. Til 2025 er systemsoftware og energistyring blevet videreudviklet for at udnytte synergi mellem regenerativ bremsning, drivkraft og brændstofeffektivitet endnu mere præcist.
Efter positive resultater mod slutningen af 2024 – herunder en podieplacering i Bahrain – går Peugeot Team TotalEnergies ind i 2025 med stor selvtillid og et teknisk fundament, der er klar til at konkurrere i toppen af Hypercar-klassen. Yderligere udvikling i løbet af sæsonen er mulig, og teamet arbejder målrettet på at realisere bilens fulde potentiale gennem løbende optimering og datadrevet performanceudvikling
Peugeot var blandt pionererne i motorsport og skrev historie ved at vinde verdens første dokumenterede bilrace, Paris-Bordeaux-Paris, i 1895 med den legendariske Type 7. Denne sejr markerede begyndelsen på et langvarigt engagement i motorsport og lagde fundamentet for Peugeots ry som et mærke drevet af innovation og konkurrenceånd.
Gennem det 20. århundrede har Peugeot opnået store triumfer i nogle af verdens mest prestigefyldte løb, herunder Indianapolis 500, klassiske Grand Prix-løb, World Rally Championship (WRC), Dakar Rally og Le Mans. Ikoniske modeller som Peugeot 205 Turbo 16 og den moderne 9X8 Hypercar er eksempler på, hvordan motorsport har presset mærkets teknologiske grænser og bidraget til udviklingen af både performance, innovation og sikkerhed.
Fra de tidlige racerløb til nutidens ekstreme udfordringer har Peugeot været drevet af en urokkelig konkurrenceånd og en vilje til at udfordre det mulige – både teknisk og sportsligt. Denne arv af mod og ambition har formet en strategi, hvor mærket konstant søger banebrydende projekter, såsom rekordløbet på Pikes Peak og deltagelse i motorsportens hårdeste discipliner som Dakar Rally og Le Mans.
Peugeot var blandt pionererne i motorsport og skrev historie ved at vinde verdens første dokumenterede bilrace, Paris-Bordeaux-Paris, i 1895 med den legendariske Type 7. Denne sejr markerede begyndelsen på et langvarigt engagement i motorsport og lagde fundamentet for Peugeots ry som et mærke drevet af innovation og konkurrenceånd.
Gennem det 20. århundrede har Peugeot opnået store triumfer i nogle af verdens mest prestigefyldte løb, herunder Indianapolis 500, klassiske Grand Prix-løb, World Rally Championship (WRC), Dakar Rally og Le Mans. Ikoniske modeller som Peugeot 205 Turbo 16 og den moderne 9X8 Hypercar er eksempler på, hvordan motorsport har presset mærkets teknologiske grænser og bidraget til udviklingen af både performance, innovation og sikkerhed.
Fra de tidlige racerløb til nutidens ekstreme udfordringer har Peugeot været drevet af en urokkelig konkurrenceånd og en vilje til at udfordre det mulige – både teknisk og sportsligt. Denne arv af mod og ambition har formet en strategi, hvor mærket konstant søger banebrydende projekter, såsom rekordløbet på Pikes Peak og deltagelse i motorsportens hårdeste discipliner som Dakar Rally og Le Mans.