SKIP TO CONTENT
Peugeot Instinct Concept

PEUGEOT INSTINKT KONCEPTBIL, EN HELT NY FRIHEDSFØLELSE

PEUGEOT INSTINCT CONCEPT

PEUGEOT INSTINCT CONCEPT: DEN SELVKØRENDE KONCEPTBIL FRA PEUGEOT

 

 

EN HELT NY FRIHEDSFØLELSE 

Forestil dig en bil, der kan køre sig selv, så du bare kan slappe af i bilen? En bil, der forstår dig, som kender dig så godt, at den intuitivt ved, hvad du vil? En bil, der passer perfekt ind i din livsstil? Peugeot satte sig for at skabe en bil, hvor friheden er i centrum. Frihed til at vælge en køretilstand, der giver dig præcis den kørefølelse, du leder efter. Frihed til at køre hvorhen du vil. Resultatet er konceptbilen Peugeot Instinct.

DET BEDSTE AF I.O.T.

DEEP LEARNING  

Under udviklingen af ​​konceptbilen Peugeot Instinct blev vi inspireret af naturen og mennesker. Mennesker lærer af ting og mennesker omkring sig og udvikler sig til at blive mere og mere selvstændige. Peugeot Instinct lærer lidt på samme måde. Den bruger Deep Learning-teknologi til at oprette en brugerprofil. Samsung ARTIKTM Cloud til I.o.T. (Internet of Things) forbinder bilen med det udstyr, vi dagligt bruger og indsamler data. Data hentes fra f.eks. smartwatches, smartphones og sociale medier. Den kan også kommunikere med Smart TV'er, streamingtjenester, smart home-systemer, computere og andet udstyr i hjemmet. Bilen er også en værdifuld informationskilde, da den følger os meget af dagen og kender vores daglige ture, yndlingssteder og kørestil.

Peugeot og Sentiance, en førende IT-virksomhed, behandler data for at sætte dem i kontekst og definere brugerens profil. Analysen er dynamisk og optimeres løbende. Det betyder, at Peugeot Instinct kan forprogrammere eller tilpasse arkitekturen for at imødekomme brugernes behov og ønsker.

EXEMPLES  

4 KØREPROGRAMMER

De fire køreprogrammer giver præcise betjeningsmuligheder. Drive Boost er lavet til sporty kørsel. Drive Relax bruger førerassistentsystemerne til at hjælpe føreren, herunder automatisk fjernlyskontrol og aktiv fartpilot.

Autonomous Soft prioriterer komfortabel kørsel. Perfekt til længere ture, når du har tid til at se en film, læse eller bare slappe af. I Autonomous Sharp er kørslen effektiv, så turen tager kortest mulig tid.

DET RESPONSIVE I-COCKPIT

INNOVATIV KINEMATIK

En selvkørende bil giver nye muligheder for kreative løsninger.

Med konceptbilen Peugeot Instinct og Responsive i-Cockpit bygger vi videre på de løsninger, der har gjort de nyeste modeller fra Peugeot så populære. Gennem brugergrænseflader, arkitektur og design skaber vi nye former for køreglæde. Der er ingen grund til, at en selvkørende bil skal være kedelig.

Matthias Hossann, ansvarlig for konceptbiler hos Peugeot

Førerpladsen er udstyret med et kinematisk system, der bruges til at skifte mellem manuel tilstand og selvkørende tilstand. Det kompakte rat og panelet med vippekontakter er fældes ind i instrumentpanelet, og speederpedalen sænkes ned i pedalhuset.

Uanset hvilket køreprogram der vælges, bevarer føreren altid kontrollen over bilen. Det giver sig selv i manuel tilstand, men er meget usædvanligt i selvkørende tilstand. Du kan til enhver tid styre bilen med i-Device, som er placeret ved siden af ​​den 9,7” store skærm på midterkonsollen. Du kan køre forbi køretøjet foran dig eller skifte fra Soft til Sharp med en håndbevægelse.

I manuel tilstand viser det holografiske display køredata, såsom bilens hastighed, energiflow og batteriets opladning. Det digitale indvendige spejl giver besked om køretøjer i de blinde vinkler.

I selvkørende tilstand vises andre data, da det først og fremmest er tid, der har interesse. Alle i bilen får information om tid, resterende rejsetid og hvor mange kilometer bilen har kørt indtil nu.

Når du skifter tilstand, ændres atmosfæren i kabinen også. Udover at vise anden information, justeres sæder, lys og lyd.

ARKITEKTUR & ARKITEKTUR OG MATERIALER

Selvom bilen er kompakt, gør Responsive i-Cockpit det muligt at montere enkeltsæder til hver passager. Sæderne er inspireret af flysæder, hvor strukturer og kontaktflader (sædehynde, sæderyg og nakkestøtte) er udformet som separate moduler. Ryglænet kan justeres og drejes omkring Y-aksen (lodret akse). Personen i sædet, kan justere efter behov: vandret for at hvile, oprejst for at køre eller midt imellem for at se film eller arbejde.

Alle i bilen kan kommunikere med bilen ved hjælp af en chatbot, en stemmeaktiveret personlig assistent, der forstår naturlig tale. Du kan fx bruge funktionen, når du bestiller billetter eller handler på nettet.

Gulvet har en tynd, fløjlsblød betonbelægning, der føles behagelig mod dine fødder, når du tager skoene af. Siderne af midterkonsollen, dørpaneler, sædehynder og sæderyg er betrukket med elastisk vævet stof. Nakkestøtterne er betrukket med stof og læder.

SHOOTING BRAKE FRA PEUGEOT

DESIGN  

Peugeot Instinct har et atletisk design med en lang motorhjelm, der antyder de kraftfulde 300 hestekræfter i den genopladelige hybrid. De store hjulkasser giver et stabilt og kraftfuldt indtryk.

I midten af ​​hver LED-forlygte på fronten er der monteret et kamera, som ligner pupillen i et øje. Disse kameraer overvåger området foran bilen og sender information til førerassistentsystemerne. Kølergrillen skifter look afhængig af synsvinkel. Løvelogoet på grillen lyser hvidt, når selvkørende tilstand er aktiveret.

AERODYNAMIK 

Når en bil kører fremad, møder den luftmodstand. Ingeniører arbejder konstant på at forbedre aerodynamikken for at reducere brændstofforbruget og øge kørekomforten. Sidstnævnte vil blive endnu vigtigere i fremtiden. Når biler bliver selvkørende, kan personerne i bilen gøre helt andre ting under kørslen, end det hidtil har været muligt.

Fra ydersiden af ​​hver forlygte strækker en lysliste sig ned langs siden af køler​​grillen. De to lyslister er forbundet med en profil i bunden, der øger bilens downforce.

Når profilen forlænges (ved hastigheder over 90 km/t) åbnes en spalte, som mindsker trykket på fronten under kørslen. Luften strømmer ind foran og ud langs hjulene. Dette kompenserer for aerodynamisk interferens med chassis og affjedring. Fælgene har smalle riller, der gør dem lettere. Længere bagud strømmer luften ind gennem en åbning i højde med sidelinjen i hoveddøren og ledes mod diffuseren, som er placeret under en række 3D-lys forbundet med en lysliste.

Soltaget er let buet over kabinen og skaber en behagelig atmosfære. Taglinjen er fremhævet med den samme dybe blå lakfarve som karosseriet.