SKIP TO CONTENT
HISTORIE

PEUGEOTS HISTORIE

PEUGEOTS HISTORIE

Peugeot har en succesfuld historie fuld af innovationer, og mærket står bag nogle af de vigtigste milepæle i bilindustrien. Peugeot fortsætter med at skabe sig et navn den dag i dag.

1810

STARTEN PÅ PEUGEOTS INDUSTRIELLE EVENTYR

Familievirksomheden blev grundlagt i 1810 af Jean-Frédéric og Jean-Pierre II Peugeot, da familiens mølle i Sous-Cratet (Doubs) blev omdannet til et stålværk. Forskellige grene af familien producerede forskellige stålbaserede produkter (værktøj, fjedre, paraplypile, korsetpile, kaffekværne, urdele, cykler osv.).

1889

DAMPDREVET BIL MED TRE HJUL

Armand Peugeot præsenterede den første bil fra PEUGEOT på verdensudstillingen i Paris. Den var dampdrevet med tre hjul (ikke til salg) og designet af ingeniør Léon Serpollet.

1948

LANCERING AF 203: FØRSTE SELVBÆRENDE KAROSSERI

203 var den første bil produceret efter Anden Verdenskrig. Det var også den første model med selvbærende karosseri  halvkugleformet cylinderhoved og V-formede ventiler. Det var også den første bil fra Peugeot, der blev produceret i over en halv million eksemplarer.

Lancering af 404

404 er designet af Pininfarina. Markante linjer og større glasflader gav den et moderne, elegant udseende, der gjorde, at den skilte sig ud blandt de biler, der blev produceret i 1950'erne.

I 1961 blev 404'eren udstyret med den første motor med direkte indsprøjtning.

1968

LANCERING AF 504: INNOVATIOVT UDSEENDE OG UDSTYR

I 1969 blev 504 kåret som Årets Bil i Europa, og det var den længst kørende Peugeot-model (3.700.000 enheder blev produceret indtil 2006). Målgruppen var middelklassekunder, og den lange levetid gjorde, at den også var populær i Afrika og Sydamerika.

1972

LANCERING AF 104: VERDENS KORTESTE SEDAN

Under sloganet "Alle Peugeot på 3,58 m" blev 104 præsenteret som verdens mindste 4-dørs sedan.

1979

LANCERING AF 604: PEUGEOTS FØRSTE 6-CYLINDER SIDEN 601'EREN

På grund af sin stil og form blev 604 brugt af mange stats- og regeringschefer i Europa. Den første turbodieselmotor, der kom på markedet i Europa, blev installeret i 604.

1983

LANCERING AF 205: DET "MAGISKE NUMMER"

Denne salgssucces reddede Peugeot. Den vandt verdensmesterskabet i rally to gange og Paris-Dakar to gange. Den blev den bedst sælgende bil i Frankrig og den mest eksporterede franske bil nogensinde.

1987

LANCERING AF 405

I 1988 vinder Peugeot prisen for årets bil i Europa for anden gang med den nye familiebil 405.

1997

LANCERING AF 406 COUPÉ DESIGNET AF PININFARINA

Det tidløse design gjorde den populær blandt samlere, og det var den første coupémodel med dieselmotor (2001).

1998

206 LANCERES OG BLIVER PRODUCERET I 7.326.029 EKSEMPLARER

206 har vundet verdensmesterskabet i rally tre gange. CC-versionen (2000) relancerede coupé-modellen som cabriolet, en model Peugeot som første gang introducerede i 1934.

2016

LANCERING AF 3008

Den nye Peugeot 3008 fik gode anmeldelser for sin stil, indretning og udstyr, og den blev kåret til Årets Bil i 2017 af en jury bestående af 58 europæiske journalister.

 

 

Det var den første SUV, der modtog prisen, siden den blev etableret i 1964, og den femte Peugeot-model, der blev kåret til Årets Bil efter 308 i 2014, 307 i 2002, 405 i 1988 og 504 i 1969.

 

2019

Peugeot Partner blev kåret som årets internationale varebil i 2019, og var dermed den femte Peugeot-model, der blev kåret til Årets Varebil, siden prisen blev etableret i 1992.

 

To vigtige nyskabelser tiltrak sig opmærksomhed: Overbelastningsindikatoren for sikker lastning og Surround Rear Vision, som bruger kameraer til at vise de blinde vinkler.

 

 

Peuegot Partner udmærkede sig med en eksklusiv førerplads med Peugeot i-Cockpit®. Den var den første af sin slags i dette segment og gav en helt ny køreoplevelse.

 

 

Prisen for Årets Internationale Varebil blev etableret i 1992. Juryen består af 25 europæiske journalister og udgivere af uafhængige magasiner med speciale i lette erhvervskøretøjer.

2020

Den nye Peugeot 208 blev kåret til Årets Bil i 2020 af 60 biljournalister fra 23 europæiske lande. Juryen fremhævede det store udvalg af motorer, der gav kunderne mulighed for at vælge mellem eldrift, benzin- og dieselmotorer. Derudover nævnte juryen det karakteristiske design og de teknologiske løsninger i den nye Peugeot 208, som er den sjette Peugeot-model, der blev kåret til Årets Bil.

 

 

Med seks priser var Peugeot et af de tre bilmærker, der havde været kåret til Årets Bil flest gange. Ud over denne prestigefyldte pris modtog Peugeot 208 tolv andre internationale priser.